7 patinades de startup

7 PATINAZOS DE STARTUP
7 PATINAZOS DE STARTUP

Sí, això de crear una empresa és complicat. Cal parar atenció a tantes coses. Hi ha pors. Nervis. Molta presa de decisions. Paperassa. Burocràcia. I despeses, sobretot molts despeses.

Sembla que el moment d’arrencar mai arriba. Però arribar, arriba, i de vegades en forma de patacada abans de que el projecte emprengui el vol. És injust, ho sabem. Què ha succeït?

Amb els anys, un ha acompanyat el llançament de tants projectes emprenedors, que podem dir que les hem vist de tots els colors. És curiós perquè quan es tracta d’errors de startup, gairebé tots els emprenedors cometen els mateixos. Aquí et resumim les típiques, típiques, típiques, patinades de startup. Quedes avisat!

1. Oblidar-se del pressupost de màrqueting
És un dels teoremes més elementals en economia i màrqueting, i un clàssic a qualsevol escola de negocis: la teoria de les 4P. Que ve a dir, que per engegar qualsevol projecte ha de parar-se atenció i definir clarament 4 aspectes:

  • Producte
  • Preu
  • Publicitat
  • Punt de venda

Malgrat això, és sorprenent la gran quantitat d’emprenedors que, en fases molt avançades del seu projecte, i amb tot el pressupost d’inversió ja esgotat, cauen en que no han reservat pressupost per a publicitat o imatge. Algunes frases típiques d’aquest tipus de patinades serien iguals o semblants a aquestes:

No se’m va ocórrer que havia de reservar pressupost en el pla d’empresa per al disseny de la marca”. (Aixs….).
Hem de fer la pàgina web. Però ja no tenim pressupost. A veure què es pot fer”. (Sospirs…).
Hem tingut moltes despeses i ja no ens queda pressupost per invertir en publicitat fins a més endavant”. (Ahá).

No som exagerats si us diem que hem vist empreses tancar als pocs mesos de la seva constitució perquè no s’havia planificat bé la sortida al mercat des del punt de vista del màrqueting, la comunicació o la imatge. Atenció a aquesta “P” amics emprenedors.

2. Deixar el màrqueting en mans del teu cosí (o un veí).
El món de les startup està ple de cosins que estan estudiant disseny, amics que s’han fet la seva pàgina web, veïns, amics d’amics d’amics… Amb tot el nostre respecte: encara que sempre hi ha la possibilitat de topar-se amb un gran professional, aquesta opció sempre sol ser desencertada.

La imatge i l’estratègia de màrqueting són algunes de les inversions més importants que aneu a realitzar al principi. Una marca amateur, mal dissenyada, és una cosa que arrossegareu durant molts anys. Invertir en una marca amateur és una de les pitjors inversions que podeu realitzar, i pot afectar molt negativament al vostre projecte. Recordeu que ara al principi, és quan vostra empresa és més fràgil, i pot sofrir més qualsevol decisió equivocada. El millor és que no us la jugueu, i treballeu amb professionals (això val per a disseny i para tot la resta: assessorament econòmic, fiscal, laboral, etc. són fonamentals).

3. Fer-ho tot un mateix
Aquesta patinada pot fins i tot arribar a ser pitjor que l’anterior, perquè mentre l’emprenedor està fent els seus “pinitos” com a dissenyador, està desatenent coses molt més importants.

Solen cometre aquest error emprenedors amb vocació d’artista, i també persones que porten molt malament això de delegar en un tercer qualsevol aspecte que perceben com a important. Als uns i els altres els diem: emprenedor, centra’t, confia, delega. Tens molt treball per endavant i el teu projecte et necessita. Deixa de buscar tipografies, allunya’t de One and One, aparta’t del Corel. Estàs a punt de fer barbaritats. Deixa tot això en mans d’experts i limita’t a supervisar el procés. Et sortiran menys cabells blancs.

4. Estirar més el braç que la màniga
Mira, en aquest tipus de patinades, t’entenem tant… Perquè són tan bonics els papers italians. I què dir dels acabats d’impressió: els estampings, les tintes UVI, les reserves, totes les possibilitats d’acabats amb textures… I els troquells? Plecs originals, talls, formes… Mare meva són fantàstics…

Però cal fer el cor fort i ser coherents. Hem d’organitzar la presa de decisions al voltant de preguntes com:

  • Quin és el meu públic objectiu?
  • On vaig a trobar-ho?
  • Com puc comunicar-me amb ell?
  • Quina vida tindrà la peça de comunicació que realitzi?
  • Quin retorn aconseguiré de la meva peça?

I en funció de les respostes, amb molt sentit comú, crearem la peça. I encara que sempre volem que aquesta sigui original, impactant i candidata potencial a un premi LAUS de disseny, els seus costos de producció han d’estar d’acord amb el retorn econòmic que esperem d’ella. Aquest és el gran quid de la qüestió. Al cap i a la fi, perseguim ni més ni menys que inversions rendibles, amb bon retorn. També en imatge. Els papers italians els deixem per més endavant, quan nostra empresa tingui facturacions indecents.

5. Administrar malament el pressupost
Aquesta és una variant de la patinada anterior. Posem un exemple il·lustratiu: un flamant emprenedor crea una empresa al gener. La marca és espectacular, la comunicació és impecable, les accions memorables. Passen 3 mesos i, en arribar març, quan l’agència pregunta a l’emprenedor com continuar amb el projecte, l’empresari ve a balbotejar alguna cosa semblat a això:

“… Doncs… m’ho he gastat tot en el llançament. No hi ha pressupost fins a l’any que ve”. (Aixs….).

Així que emprenedor, anota’t això: pensa més enllà del curt termini. Després del llançament, la teva empresa necessitarà reforços en comunicació. Ho sé, és esgotador. Ja estàs en la roda del món empresarial: cal batallar cada dia. Així que, important: no podem cremar tot el pressupost amb el llançament. Cal administrar amb mirada, almenys, anual. Busquem com a mínim el mig termini. En una sola batalla no guanyarem cap guerra.

6. Re-re-re-replantejar-ho tot (tota l’estona)
El que vindria a ser marejar la perdiu. Prendre decisions és difícil, i lògicament una startup ha de prendre-les ben meditades. Però no és gens positiu el sofriment de nedar en un mar de dubtes, necessitar l’opinió i aprovació de tothom i fer i desfer-ho tot constantment.

Hi ha una altra variant d’aquest tipus d’error, que és imposar al pobre dissenyador una fèrria direcció d’art, que esgota a tots dos i sempre acaba al gust de ningú.

El procés sempre sol ser alguna cosa semblat a això:
– No m’agrada, vull alguna cosa… no sé, més moderna.
– I si ho deixem així… Però de color verd.
– Ok, però… Què tal amb aquesta tipografia?
– Treu-li la foto.
– No es llegeix… fes-ho tot molt més gran…

I a la fi…
… m’agradaria que em féssiu propostes, vosaltres sou els professionals. No puc dir-vos el que heu de fer, jo no hi entenc d’això. (aixs… No ho facis, d’acord?).

Escolta en tot moment els experts de cada cosa. I decideix amb sentit comú el que et sembla correcte. Una vegada més et recomanem que confiïs en els professionals i et centris en el teu projecte.

7. Improvisar
Aquesta patinada és totalment oposada a l’anterior… consisteix a intentar (gairebé sempre acaba en intent) muntar una empresa, improvisant-ho gairebé tot. Aquest tipus d’emprenedors solen presentar-se en l’estudi, i just allà, i davant la mirada incrèdula (ulls desorbitats) de l’executiu o el director d’art, anar decidint sobre la marxa.

Una situació tipus podria ser alguna cosa semblat a això:
– A quin preu vendrem el producte? Mmm…. Aquí m’has enxampat! Què et sembla… A 70 €? Bé no, és molt car… Posa 60!
– Que havia d’haver contemplat els costos en ports… Ja…Què són els ports?
– Què té de diferent el meu producte?… doncs no en tinc ni idea. El meu producte és que és normal…
– Ja m’heu lliurat els fullets urgents? Fantàstic!!! I ara què fem amb ells?

I l’estocada mortal:

Nois, cal repetir-ho tot. Sembla ser que hi ha una empresa molt important que fa el mateix, i que es diu igual que nosaltres! Ens han enviat una carta que diu no se què d’indemnització… (Aaaaaixs).

En fi amics, esperem que aquests tips us serveixin d’ajuda i us evitin relliscades si algun dia us decidiu a muntar una empresa. Si sou aquesta classe de persones amb el puntet de bogeria necessari per llançar-se al món emprenedor, només podem animar-vos a que us tireu a la piscina. De vegades encertareu més, altres menys, però l’important és prendre la iniciativa. Si us decidiu, a Xoo Studio us ajudarem encantats. Endavant valents!

 

 

More from Silvia Pérez

Tips (legals) per crear una marca

Quan parlem de creació de marca, i més si qui parla és...
Llegir més