Apreciada transformació digital

XOO-MARQUETING-DIGITAL-01

“La companyia de taxis més gran del món no té taxis (Uber). L’empresa més gran d’allotjaments no té allotjaments (AirBnB). L’empresa més gran de telefonia no disposa d’infraestructura pròpia (Skype). L’empresa de major capitalització del sector retail no té inventari (Alibaba). L’empresa que més contingut disposa del món no crea continguts (Facebook). El cinema més gran del món no té sales de cine (Netflix)”.

La multinacional IMB, líder mundial en solucions tecnològiques, assegurava amb les anteriors afirmacions que la transformació digital ja és una realitat. Dit això, podríem donar el post per acabat ja que les frases descrites són prou clarividents: estem vivint una veritable revolució tecnològica, un canvi produït per les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) que ha transformat la manera amb la que ens comuniquem, ens informem, treballem i consumim. Una realitat que fa que s’estiguin adoptant noves formes de relacions socials, laborals i empresarials.

Enfront aquest entorn, les empreses es veuen obligades a redefinir els seus models de negoci per tal d’atendre les noves exigències dels consumidors. Ara bé, es calcula que només una quarta part de les empreses de l’estat espanyol, per posar un exemple, són les que estan preparades per seguir aquest ritme tan frenètic.

Quan parlem de redefinir els models de negoci no significa que una empresa del sector de la manufactura canviï tota la seva estructura productiva i passi a ser una empresa de serveis tecnològics. Es tracta d’actualitzar el servei que acompanya al seu producte.

Posem un exemple. No és necessari que una empresa que fabrica neveres per a habitacions d’hotel passi a desenvolupar aplicacions de domòtica per a dispositius mòbils. Només cal que incorpori sensors a les seves neveres, que informin a l’hotel en temps real que s’acaba de fer un consum, i la despesa s’incorpori automàticament a la factura del client.

Al mateix temps, redefinir el model de negoci significa també la forma amb que les empreses es comuniquen amb el seu entorn, amb els propis treballadors, amb els clients o proveïdors, o en quina imatge projecten de sí mateixes en el seu mercat i en el món en general. Aquest també és un dels elements rellevants d’aquesta transformació. Hem passat, sens dubte, d’una societat industrial a una societat de la informació i el coneixement.

La transformació digital s’entén si comencem explicant dos conceptes fonamentals, es tracta de què i qui, és a dir, què està passant i qui és i serà el principal impulsor d’aquest procés de canvi. Parlem de la disrupció digital i dels millenials respectivament.

La disrupció digital ja és un fet consumat: és el primer dels conceptes, disrupció, és a dir, ruptura o interrupció brusca. Vistes les primeres afirmacions del post, la disrupció digital ho està petant. Està trencant tots els esquemes vistos fins ara. El fet digital, l’evolució de les noves tecnologies, amb la xarxa (Internet) com a principal impulsor del canvi, és el leitmotiv de tota la història.

Hi ha qui parla d’una quarta revolució industrial. Quatre ja? I la tercera? Anem a pams! El foc i la roda, el descobriment i la manipulació dels metalls, la màquina de vapor, l’electricitat, les cadenes de muntatge de Henry Ford, i fem un salt fins a la banda ampla i la xarxa, que ha trencat els esquemes de tot el viscut fins ara. La xarxa ha provocat que qualsevol fet local derivi a ser global en qüestió de segons, ha canviat les formes de treballar, la manera de recopilar la informació i un llarg etcètera. Des de la proliferació de la xarxa i les tecnologies que l’envolten no hi ha fronteres i això fa que s’estiguin produint canvis, fins i tot en les pautes de comportament i en els hàbits de les persones.

Millenials are coming: No és el titular d’un nou capítol de Game of Thrones, és pitjor, és real. Els millenials són les persones que formen part de la nova generació nascuda en l’era digital. Una generació preparada tecnològicament de forma gairebé innata, que ha conviscut entre instruments i eines digitals pràcticament des dels seus primers dies de vida. Dins les seves competències destaquen l’alta capacitat d’adaptació i flexibilitat enfront al canvi, i pel fet de ser multi-funcionals, són persones que estan col·laborant activament en canviar, o més ben dit, remodelar, els processos de treball, transformar també les antigues jerarquies verticals dels organigrames empresarials en estructures més aviat transversals o horitzontals i que es caracteritzen en tenir capacitats pluridisciplinars per liderar nous projectes.

 

XOO-MARQUETING-DIGITAL-04

La transformació digital doncs, en el món empresarial i en la seva comunicació, ja la tenim aquí. Sigui en el tipus d’empresa que sigui o sigui del sector que sigui. Si l’empresa és gran, petita, està al costat de casa o a l’altra banda del planeta.

Tal com hem comentat, no és necessari ser una empresa tecnològica per pensar en digital. Ens ho podria explicar doncs, el propietari del forn del costat de casa, aquell que penja les fotografies dels croissants recent fets a primera hora dels diumenges en el seu compte d’Instagram. Quina gana eh?! Serà espavilat! Uns que esmorzem croissants calents cada diumenge, culpa del forner, no?! O canviant completament de registre, ens ho podria explicar també el propietari d’una empresa industrial, dins un sector tan tradicional com el tèxtil per exemple, que gràcies a una xarxa com Linkedin pot contactar amb els responsables de compres de potencials clients d’altres països.

Després de 1.000 paraules escrites, no per ganes, sinó per recomanació expressa de Google, aquesta és només una breu introducció, amb descripcions i exemples d’estar per casa, del què està passant a dia d’avui. Del que la transformació digital està provocant en tots i cada un de nosaltres i en conseqüència en com les empreses mirem amb lupa la informació que ens envolta i les maneres de comunicar-nos amb el nostre entorn.

Escrit per
More from Miquel Mur

El vídeo té molt power

Silicon Valley. Any 2005. Explica la llegenda que després d'una superfesta amb...
Llegir més