Un repàs de la marca de l’Eurocopa

Eurocopa xoostudio terrassa disseny gràfic i web (2)

Si hi ha un element que ha caracteritzat els torneigs de futbol internacionals ha estat sempre, a banda dels equips i les seves estrelles pertinents, el disseny de les marques i les campanyes publicitàries que les han envoltat. Recordem, sense anar més lluny, “el Naranjito” quan es va jugar el Mundial del 1982 en estadis molt propers a casa nostra.

Estem a les portes d’un nou campionat continental, un dels més importants d’Europa, l’Eurocopa 2016, que es jugarà a França a partir del proper 10 de juny. I de què parlarem? De la seva imatge.

En uns inicis les diferents marques de l’Eurocopa de futbol van ser idèntiques durant les primeres edicions del torneig continental. Es tractava d’un disseny que simulava una bandera onejant, on senzillament només es revisava l’any de la competició i la bandera del país que l’acollia.

Arribat l’any 1996, amb l’Eurocopa d’Anglaterra, va ser la primera edició en que es va canviar aquell format històric i es va realitzar una imatge pròpia, la primera des de l’any 1960.

Eurocopa xoostudio terrassa disseny gràfic i web (4)

 

I des de llavors, fins avui. L’agència portuguesa Brandia Central, la mateixa que va dissenyar la marca de l’Eurocopa de 2012 celebrada a Polònia, ha estat la creadora del nou logotip de l’actual campionat.

Segons els autors, la marca de l’Eurocpoa 2016 està inspirada i ornamentada amb diferents motius basats en l’art francès, i és un homenatge a 3 dels seus principals moviments artístics: l’eclecticisme, el fauvisme i l’abstraccionisme.

Eurocopa xoostudio terrassa disseny gràfic i web (3)

En la següent imatge, l’agència detalla els principals elements de la marca i el que conceptualitzen.

Eurocopa xoostudio terrassa disseny gràfic i web (1)

Des de Xoo Studio pensem que, estant totalment d’acord amb la necessitat que la marca de l’Eurocopa reculli la identitat cultural del país que l’acull, hagués estat un detall que fos una agència francesa la creadora.

Pel que fa al disseny, de ben segur que recull fins a 3 corrents artístics… potser encara algun de més. “Resumir” no hagués anat malament, doncs tant ornament resulta atractiu quan la veiem en animació, però resulta recarregat i excessiu quan la imatge és fixa.

Tant és així que quan la marca s’aplica en mides petites es perden tots els detalls i la imatge resulta confusa. Això, fins i tot havent previst una versió per a aquestes situacions en la que la proporció entre símbol i logotip canvia (el primer es fa créixer), en un intent per millorar la visibilitat del símbol.

Tot i així, continua essent necessari preveure una versió simplificada, per a aplicacions com l’avatar de Facebook, actualment il·legible.

Però per quedar-nos amb el millor, ens acomiadem amb la versió més agraïda de la nova marca de l’Eurocopa, el vídeo de la campanya publicitària, on veiem tot l’univers gràfic i la marca llueix amb tot el seu caràcter festiu i esplendor.

Escrit per
More from Mia Sors

Un repàs de la marca de l’Eurocopa

Si hi ha un element que ha caracteritzat els torneigs de futbol...
Llegir més