Suposa el punt culminant. El cim. El tot. És el final del camí de qualsevol projecte de branding: el rètol. La cirereta que posa en evidència una nova etapa en qualsevol companyia. Perquè sí, podem canviar la papereria, les targetes dels comercials, la signatura en els correus electrònics, els anuncis de premsa… però res és tan públic i notori com el canvi del rètol corporatiu. A partir d’aquí tot canvia: la nova imatge corporativa es fa més real i el canvi és ja irreversible.
Però més enllà del seu impacte públic, sens dubte també és el seu cost el que converteix un procés de retolació corporativa una de les inversions en branding més delicades. Cal assegurar que no hi haurà ni imprevistos ni errors.
Un dels últims projectes de retolació realitzats a Xoo Studio ha estat la de l’emblemàtic edifici del Centre Cultural de Terrassa, a la Rambla d’Ègara. Un projecte singular ja que l’edifici representa un equipament cultural de referència que transcendeix l’àmbit local i, a més, arquitectònicament és un edifici emblemàtic, estretament lligat al paisatge urbà de Terrassa.
Descripció del projecte
La retolació del Centre Cultural de Terrassa ha contemplat la doble senyalització de la façana principal de l’edifici i l’entrada secundària per la qual s’accedeix a oficines, de menors dimensions. I si haguéssim de resumir quines són les seves virtuts, les resumiríem en 3:
– Qualitat de materials
– Qualitat dels acabats
– La importància de la llum
Qualitat dels materials: en qualsevol projecte de retolació resulta fonamental l’elecció dels materials. Hi ha molts materials, acabats i qualitats al mercat: dibond, porex, melamina, pvc, caixes de llum, etc. En aquest projecte s’ha buscat personalitzar l’edifici de la forma menys invasiva possible, per la qual cosa a Xoo Studio ens vam decantar per aplicar la marca amb lletres corpòries directament sobre façana. Tots els elements s’han construït en alumini, material que ofereix la millor qualitat i resistència al pas del temps.
Qualitat en els acabats: cadascun dels elements corporis té un interior buit, pel qual es fa passar un sistema de cablejat de llums LED (no dóna lloc plantejar-se actualment un tipus d’il·luminació diferent). Finalment, tots els elements s’han lacat en el color corporatiu, el negre, amb un procés especial de pintat. Aquest procés, molt similar al que s’utilitza en automoció, contempla un pas final de fixació a altes temperatures, que permet una gran durabilitat del color i resistència al desgast.
La importància de la llum: incorporar la llum a qualsevol rètol és un factor que encareix el projecte, sí. Però us diem una cosa: és el seu major èxit. En el cas del Centre Cultural de Terrassa, per la rellevància de l’edifici i pel fet d’acollir una oferta cultural i d’espectacles que molt sovint té lloc de nit, que en el rètol tingués sistema d’il·luminació era quelcom imprescindible.
De fet, la versió més espectacular del rètol del Centre Cultural de Terrassa la tenim de nit, quan les dues “C” gegants del símbol, construïdes amb pvc en òpal transparent amb 20mm de gruix sobre el quadrat negre, juntament amb la resta de lletres corpòries que construeixen la denominació, s’il·luminen creant un efecte de gran espectacularitat. És llavors quan el rètol no només identifica, sinó que vesteix, dóna carisma i encant a l’edifici.
El resultat és un rètol espectacular, en el que es vam prendre tot tipus de precaucions. A continuació us detallem una llista dels passos imprescindibles a realitzar abans de la producció o instal·lació de qualsevol rètol, si volem reduir possibilitats als disgustos:
Les 7 precaucions imprescindibles en qualsevol retolació:
1) Tria una bona empresa de retolació. Ha de tenir experiència i controlar bé materials, processos, solucions i també la instal·lació. Experiència, serietat i pulcritud són virtuts imprescindibles. Un abonyegament, una ratllada o un element desalineat o tort són imperdonables.
2) Validar tots els materials abans de la producció. El retolista ha de proporcionar mostres dels materials i solucions que es proposin. El client no té perquè conèixer (de fet el més normal és que no en tingui ni ideia) dels materials o els processos que es proposin. Per això hi ha d’haver una reunió prèvia en la qual es mostrin els materials o es visitin altres projectes similars.
3) Assegurar les proporcions del rètol. Encara que l’equip de disseny hagi treballat una simulació, no hi ha res més efectiu que construir part del logotip en lletres de pórex a grandària real, o una impressió a grandària real sobre plotter, i col·locar-les directament en la façana de l’edifici per veure què passa. Aquest gest pot salvar-nos a temps d’una marca esmirriada o desproporcionadament gran.
4) Realitzar una visita d’obra a la qual assisteixin tots els professionals implicats: client, dissenyadors, retolistes, arquitecte/responsables d’obra i, en el cas que el rètol porti il·luminació, els electricistes del client. Electricistes i retolistes han de posar-se d’acord sobre com es deixaran preparades les preses de llum. El dia de la col·locació no poden haver-hi esperes ni imprevistos.
5) Assegurar-se per part de l’equip de retolació que la façana o la pròpia construcció de l’edifici no plantejaran problemes d’instal·lació del rètol.
6) Concretar si per a la col·locació caldrà infraestructura com a grues o elevadors. En cas que aquests siguin necessaris, deixar tancat el pressupost (el lloguer d’aquesta maquinària va per jornades, i no és barat).
7) Deixar ben lligat el tema dels permisos municipals per a la col·locació del rètol. Normalment, l’empresa de retolació es desentén d’aquests temes, que solen anar a càrrec del client. Siguin uns o siguin els altres, convé tractar també aquest tema, per no tenir sorpreses el dia de la col·locació.
Preses aquestes precaucions, el resultat només pot ser satisfactori. Esperem que us agradi el projecte!
Client: Centre Cultural de Terrassa
Projecte: aplicació de la nova marca en la retolació de l’edifici
Disseny de rètol i direcció del projecte: Xoo Studio
Fabricació i muntatge: Milian Rètols