Xarxes socials per a la teva empresa…on estar?

XOO-SOCIAL-MEDIA-01

– L’altre dia em vaig fer seguidor de la teva empresa a Twitter.
– A Twitter ..? Impossible. No tenim perfil a Twitter, crec…
– I tant que sí! Mira, que t’ho ensenyo al meu mòbil…. El logo de la teva empresa és inconfusible! És aquell vermell de la lletra ben gran, no? mira, mira … (instants de silenci)… ostres, ja sé perquè no te’n recordes… és que l’última vegada que vau publicar alguna cosa va ser el 2012, noi….

Aquesta conversa que pot semblar poc creïble, segurament és més probable del que ens pensem. No ens submergirem avui a les profunditats del branding, a la transcendència de la imatge corporativa de les empreses, de treballar a fons l’univers de les marques per dotar-les d’una personalitat única i inconfusible. Un tema im-pres-cin-di-ble per a qualsevol empresa i que ja vam tocar en un post anterior (link a Branding a passets).

Avui tractarem de la importància de les xarxes socials com a peça clau per a les empreses en les seves les relacions amb clients i proveïdors.

Cert és que, ara per ara, és necessari estar en l’univers digital, però no de qualsevol manera. Cal saber quines són les xarxes socials que t’ajudaran a millorar la presència pública de la teva empresa, augmentar la seva visibilitat i assolir els objectius que et marquis.

En moltes ocasions, ens deixem portar pel que ens agrada o pel que ens ve de gust, sense pensar de forma estratègica sobre quines són les xarxes que millor poden possibilitar-nos augmentar la visibilitat de la nostra empresa dins del nostre sector i del nostre target, reforçar el valor de la marca i crear nous vincles comercials.

Cal tenir en compte que les xarxes socials i els seus perfils són una peça més de la imatge corporativa de les empreses. Són una autèntica targeta de visita. Diríem que han deixat de ser la germaneta pobra per passar a ser l’oncle ric. De tu depèn que reforcin la visibilitat de la teva empresa o per contra facin que passi desapercebuda.

En l’actual panorama on pràcticament totes les empreses s’han llançat a les xarxes socials com si no hi hagués un demà, pot ser difícil diferenciar i reconèixer el perfil digital de la teva empresa, si no marques una línia coherent i absolutament inconfusible amb la teva imatge corporativa.

Per sort ho tenim fàcil, perquè cadascuna d’aquestes xarxes permet personalitzar al màxim el perfil dels seus usuaris. Des de la imatge principal o la de capçalera, l’avatar, la descripció i la incorporació d’informació complementària. I per descomptat, inclou la teva web. O sigui, tot perquè a ningú li quedi el mínim dubte que és la teva empresa i no una altra.

Però abans, toca seure’s i pensar de forma raonable. Arrencar a les xarxes socials és senzill, sí. Ens reben amb els braços oberts i tot són facilitats. El que ja és més difícil és mantenir el ritme de qualitat / utilitat de les publicacions per als nostres seguidors. Per això, et recomanem sí o sí filtrar la quantitat de xarxes en què estar i mantenir només les que et vegis capaç d’alimentar amb continguts de qualitat.

Ull, tingues en compte que la identitat digital la formen els continguts que comparteixes i les teves interaccions diàries amb altres usuaris. Tots aquests elements van construint la imatge digital de la teva empresa, que es va completant de forma contínua. No val obrir perfils en totes xarxes de forma compulsiva per després deixar-los abandonats i sense cap actualització. Això donarà una imatge de deixadesa altament negativa per a la teva empresa.

XOO-SOCIAL-MEDIA-02

Perquè prenguis totes aquestes importants decisions, et detallem les particularitats més significatives de les principals xarxes socials. Almenys a dia d’avui, perquè no paren d’evolucionar de manera frenètica. Quan alguna presenta una novetat i funciona, poc triguen a reaccionar les altres per no perdre usuaris o “robar-los” a la competència. És el cas de l’última gran novetat de Twitter, Periscope, o la possibilitat de retransmetre en streaming qualsevol esdeveniment, que ja s’ha vist contestada en temps rècord per Facebook i el seu Livestream.

Per aquest motiu, les seves diferències es van minimitzant, però hi ha uns trets característics que es mantenen:

Facebook: una de les millors xarxes per a les empreses. Compta amb més de 1.500 milions d’usuaris (i augmentant!), homes i dones a parts iguals. Arriba a generacions joves, però també a audiències més grans de 35 a 54 anys. Facebook possibilita relacions dinàmiques amb els clients. Permet actualitzacions detallades i també vincular el perfil amb el web corporatiu, per generar trànsit. És una xarxa molt viva i amb constants novetats, que permet a les empreses monitoritzar la seva activitat i fer campanyes publicitàries amb un alt grau de segmentació.

LinkedIn: és la xarxa de professionals més utilitzada a nivell mundial. Fa possible la recerca de nous clients i professionals i et pot facilitar les relacions amb marques influents per a la teva empresa, creant cercles de contactes on integrar directius, professionals qualificats i experts del teu sector. També pots donar a conèixer la teva empresa i obtenir informació rellevant participant en grups d’interès.

Twitter: xarxa amb gairebé 350 milions d’usuaris actius. Excel·lent per generar converses entre marques i seguidors. Molt útil per a empreses que no compten amb massa temps, però volen estar connectades. Permet esbrinar ràpidament el que s’està parlant de la marca i també, donar resposta directa i ràpida de dubte, consultes de clients, etc… En aquest 2016 està passant un petit sotrac i s’està veient superada per altres xarxes.

Els seus últims canvis (com és la incorporació del cor en lloc de l’estrella per marcar un tuit com favorit), sembla ser que no han acabat de quallar entre la seva comunitat i està intentant remuntar amb més novetats.

Instagram: aplicació per a mòbils que permet compartir fotografies i que compta amb més de 400 milions d’usuaris, convertint-se en un canal fonamental per al màrqueting basat en imatges. El contingut visual és més important que mai dins de les estratègies de les marques, aconseguint un engagement superior entre els seguidors.

XOO-SOCIAL-MEDIA-03

Google+: xarxa social que funciona de manera similar a Facebook. Permet que les marques interactuïn amb els usuaris, però G + possibilita dirigir els continguts a usuaris específics. Útil per a la utilització de les eines de l’entorn Google i crear interaccions socials dirigides via cercles.

YouTube: lloc web important per compartir vídeos, ja siguin corporatius, tutorials… Peça clau per mostrar les teus processos productius i atreure clients i proveïdors. Amb els seus més de 1.000 milions d’usuaris no hi ha qui ho baixi del seu merescut pòdium.

Pinterest: xarxa que consisteix a compartir fotos que aportin valor. El 80% dels seus usuaris són dones i domina el perfil de dona jove. Ideal per muntar taulers amb els catàlegs de productes i atreure trànsit al web corporatiu. Podríem definir-la com un gran aparador on mostrar les nostres creacions i on buscar i mostrar el que ens inspira (70 milions d’usuaris).

En resum, com veus de xarxes socials hi ha un munt. De tot això, queda’t amb unes idees bàsiques: Cal estar present en totes elles? La resposta és NO. Selecciona les que necessita la teva empresa, i si és més d’una, obre-les pas a pas. Pregunta’t a tu mateix i respon honestament: Puc assumir el manteniment d’aquest canal? Llavors, obro. No puc? No obro. Ja ho faràs més endavant.

I si vols, però no pots (no tens temps, no et ve de gust, no t’atreveixes, se’t fa gran, què sé jo …), llavors posa en la teva vida un community manager. Per a aquesta opció contacta amb Xoo Studio i t’expliquem més.

More from Silvia Iborra

Xarxes socials per a la teva empresa…on estar?

- L'altre dia em vaig fer seguidor de la teva empresa a...
Llegir més